Salon uitgelicht;
Kuno Breen

 

Salon uitgelicht

Nominatie Beauty Award Med. schoonheidsspecialiste Kuno Breen 

Beautycoach Kuno Breen is de eerste medisch schoonheidsspecialiste die is genomineerd voor de Beauty Award, wat best bijzonder is te noemen. In de dermatologische zorgketen vormt de medisch schoonheidsspecialist een belangrijke schakel tussen huisarts en dermatoloog. Met de nominatie van Kuno Breen, als medisch schoonheidsspecialiste voor de Beauty Award, wordt een nieuwe weg ingeslagen in het vak van schoonheidsspecialisten. Beauty Wellness Magazine sprak met haar over deze nominatie, de bijzonderheden van het vak en haar ambities.

 

“Ik was 16 en wilde niets liever dan schoonheidsspecialiste worden. Mijn ouders waren wat kritisch maar lieten mij mijn hart volgen en ik heb nooit meer iets anders gedaan” vertelt Kuno openhartig. “Ik ben meteen tijdens de toen nog particuliere opleiding naar een salon gaan zoeken waar ik stage mocht lopen. Een bevriende ervaren kapper zei mij: ‘dus jij wilt schoonheidsspecialiste worden? Dan kun je maar beter een hele goeie worden want daar zijn er zoveel van’. Ook leerde ik van hem dat het om een ambacht ging en dat je heel veel moest oefenen en praktijkervaring moest opdoen om je vak echt goed uit te oefenen. Dat ben ik gaan doen! Ik was jong en deze woorden maakte veel indruk.” Ze volgde drie dagen per week een fulltime allround opleiding, liep op zaterdag stage en bouwde thuis een praktijkruimte om twee dagen te oefenen om het vak volledig in haar vingers te krijgen. “Ik werd blij van het werk, ben een echt praktijkmens en het werk paste perfect bij me. Ik mocht meteen in dienst komen toen ik gediplomeerd was en heb daarna nog 15 jaar in verschillende salons met veel plezier gewerkt. Van kleine buurtslons tot in de chique salons van exclusieve parfumeriezaken waar ik met prachtige en heel diverse merken heb mogen werken, voordat ik 16 jaar geleden voor mij zelf begon.”

 

Onderscheidend vermogen

Juist doordat Kuno in verschillende salons veel ervaring had opgedaan wist ze precies hoe ze haar eigen salon zou willen runnen. Een paar dingen stonden voorop en dat vindt ze nog steeds erg belangrijk. Kuno: “Vakbekwaamheid in een professionele uitstraling, persoonlijke aandacht voor mijn cliënten, zichtbare resultaten en op maat werken. In de loop van de jaren kwam daar nog iets belangrijks bij: meer kennis vergaren en deze kennis vertalen naar de cliënt en de huidbehoeften van mijn cliënten. Daarom ben ik naast een gespecialiseerde schoonheidsspecialiste ook medisch schoonheidsspecialiste en orthomoleculair huidspecialist geworden. Met meer kennis kan ik in combinatie met mijn jarenlange praktijkervaring een huid naar een beter niveau brengen en huidklachten verminderen. Ik ben trots dat al mijn cliënten mijn adviezen volgen en ik iedereen mag coachen in de noodzakelijke thuisverzorging om hun huid in topconditie te brengen. Dat doe ik door cliënten goed te informeren over hoe en waarom producten werken. Hoe hun huid werkt en welke aspecten allemaal een rol hebben in huidconditie. Daardoor creëer ik een reëel verwachtingspatroon.

En dat schept vertrouwen. In de salon werken we naar zichtbare resultaten en blijven klanten ons trouw. Hierdoor ontstaan ook mogelijkheden om mijzelf te blijven ontwikkelen. Ik denk dat dat mij onderscheidend maakt.”

 

Medisch schoonheidsspecialiste

Het was voor Kuno een belangrijke stap om de opleiding voor medisch schoonheidsspecialiste te doen. “Hierdoor het heeft het vak mij meer inhoud gegeven en blijf ik niet uitgeleerd! Ik heb meer kennis en inzicht gekregen in de huid en omdat mijn kennis verder vergroot is, kan ik ook meer herkennen! De verantwoordelijkheid die ik voor de huid van mijn cliënten voel is groot en ik kan hierdoor een preventieve en signalerende rol innemen voor cliënten met chronische huidaandoeningen, laat de medisch schoonheidsspecialiste trots weten. Ze vervolgt: “Het is ook zeker belangrijk ten aanzien van huidkanker, iets wat steeds meer voorkomt. Mijn cliënten merken hierdoor ook hoe serieus ik hun huid en dit vak neem en ik krijg hierdoor veel waardering. Vaak komen mijn klanten even langs met een plekje of vlekje en kan ik ze regelmatig geruststellen of juist doorverwijzen naar een arts als dat nodig is. Dit is een meerwaarde en vergroot het vertrouwen dat ze in mij hebben als schoonheidsspecialiste.”

 

De rol van de schoonheidsspecialiste

Een belangrijke taak van de schoonheidsspecialiste begint bij een juiste analyse van de huid en een goede intake waarbij de wensen van de klant duidelijk in kaart worden gebracht, vindt Kuno. Uiteraard is een goede behandeling, waarbij de barrière, vet en vochtbalans en doorbloeding geoptimaliseerd worden minstens zo belangrijk. Daarnaast is cliënten bewust maken van hun huid en wat deze allemaal uitstraalt en hoe ze met goede huidverzorging op lange termijn iets kunnen betekenen ook een waardevolle taak van de schoonheidsspecialiste. “Laten zien en voelen wat er mogelijk is met persoonlijke aandacht, kritische ogen en handen. Niet alleen laten zien hoe een er uit ziet, maar ook hoe die zich gedraagt. Dan kun je als schoonheidsspecialist een onmisbare factor voor je cliënten worden”, aldus Kuno.

 

Klanten die bij je passen

De gemiddelde clientèle van salon De Beautycoach in Amsterdam zijn vrouwen van rond de veertig à vijftig jaar, goed opgeleid en met een drukke baan. Ze staan bewust in het leven en zorgen goed voor zichzelf qua sporten en voeding. Van huidverzorging weten ze te weinig en zijn er niet altijd zo bewust mee bezig, maar vinden het uiteraard belangrijk er wel zo lang mogelijk goed uit te blijven zien. Ze laten zich daarom graag adviseren door een deskundige. Veelal komen Kuno’s cliënten voor huidverbeterende gezichtsbehandelingen en passende thuisverzorging. Sommige komen elke maand en andere twee keer per jaar en alles wat daar tussen zit. “Door het op de juiste wijze onderhouden van contact, zijn mijn cliënten binnen deze verscheidenheid allemaal tevreden, iedereen op haar eigen niveau en haal ik veel resultaat en voldoening. En werk ik met de cliënten die bij mij passen!”

 

Favoriete producten
“Ik wil uitsluitend werken met kwalitatief hoogwaardige producten. Ik geloof in de kracht van een dagelijkse verzorging van de huid op lange termijn en de resultaten die je daarmee haalt. Dit doe ik door mijn cliënten jaar in jaar uit te sturen in hun verzorging, waarbij ik tevens streef naar direct zichtbare resultaten en verbetering van hun huid. Elke huid ongeacht leeftijd heeft er baat bij om in topconditie gebracht te worden. Dat bereik je door een goede dagelijkse verzorging in combinatie met hoogwaardige behandelingen. Elke cliënt adviseer ik een goede basisverzorging bestaande uit minimaal een reiniging en een dag- en nachtverzorging. Die is natuurlijk voor iedereen anders en hoort te passen bij de huid en de behoefte van de cliënt.” Favoriet en absoluut onmisbaar hierbij zijn voor Kuno een goede zonbescherming het liefst een met zinkoxide als filter. “De mooiste resultaten haal ik bij mijn cliënten met huidproblemen met de high Tech producten van Cell Fusion. Absoluut top resultaten qua anti aging en verbetering van doorbloeding en structuur haal ik met de kwaliteitsproducten van La Colline.”


Ontwikkelingen in de branche

Als je kijkt naar het positieve verloop in de beautybranche de afgelopen jaren vindt Kuno dat er natuurlijk veel ontwikkeld is de afgelopen jaren in onze branche met de komst van veel verschillende apparatuur en hoogwaardige cosmetica die we allemaal kunnen inzetten om resultaten te verhogen. Daarin kan elke specialist kiezen wat het beste bij haar salon past. Zeker ook een goede website en social media biedt veel mogelijkheden om zichtbaar te worden en daarvan kunnen schoonheidsspecialisten profiteren. Ze voegt daaraan toe: “Kracht blijft mijn inziens dat wij als schoonheidsspecialiste zo goed manueel een huid kunnen verbeteren met allerlei technieken en juist die persoonlijke aandacht is iets wat zeker in deze tijd een enorme meerwaarde heeft en waarmee we ons altijd kunnen blijven onderscheiden. Negatieve aspecten ziet ze ook: “Het is jammer dat in ons vak de erkenning en onze vakbekwaamheid niet duidelijk is. En dat er in de opleidingen zoveel veranderd is. Ik schrik van wat ik van mijn stagiaires hoor en op welk niveau ze uitstromen. Dat doet de toekomst van ons vak geen goed. Daarbij denk ik ook dat we vooral moeten kijken hoe we dat kunnen veranderen en verbeteren en dat we ten allen tijde eigen verantwoordelijkheid hierin moeten blijven nemen en zelf streven naar kwaliteit, het blijven ontwikkelen van vakkennis en dit ook delen met nieuwe vakgenoten.


Motto

In principe heeft iedereen wel een lijfspreuk of motto, zo ook Kuno: “Ontwikkeling! Daardoor vind ik mijn vak nog steeds leuk en spring ik elke dag fluitend mijn bed uit om naar mijn salon te gaan om al mijn cliënten te behandelen. En vandaag weer met meer kennis en ervaring dan gisteren. Voor mij is kennis de sleutel tot succes en dat succes en plezier gun ik iedereen! Ik besteed gemiddeld vier uur per week aan kennis vergroten, zowel vakinhoudelijk als op persoonlijke ontwikkeling en als ondernemer. Daardoor is elke dag weer een uitdaging en heb ik er plezier in alles in de praktijk ten uitvoer te brengen.”

 

Nominatie Beauty Award

Haar deelname aan de Beauty Award heeft Kuno Breen al veel gebracht, vooral op persoonlijk gebied. “Ik ben altijd vooral vakinhoudelijk bezig geweest en dat kost veel tijd. Het waren vooral collega’s uit de branche die mij stimuleerden om mee te doen. Een volle agenda met tevreden cliënten, de salon elke dag er tiptop uit laten zien, het persoonlijke contact en veel vakinhoudelijke trainingen en opleidingen kost tijd en doordat mijn praktijk vanaf het begin erg goed heeft gelopen en ik het werk amper aankan heb ik minder tijd gestoken in promotie en pr. Door de deelname aan de Beauty Award ben ik dat gaan ontwikkelen en zoals met als wat je traint, wordt je er dan beter in en krijg je er ook plezier in. Ik ben zichtbaarder geworden. Ik heb een media pagina aan mijn website kunnen toevoegen en merk dat de website nu nog beter mijn doelgroep bereikt. Tevreden cliënten is en blijft mijn ultieme streven. Maar juist omdat ik het werk niet alleen aankan en ik mijn succes wil delen zoek ik samenwerking met andere ambitieuze schoonheidsspecialisten die ook geloven dat je elkaar kunt aanvullen om sterker te worden. Dan is zichtbaar zijn ook handig en hoop ik ook collega’s te bereiken.”

 

Ambities
Hoewel Kuno met haar salon De Beautycoach al veel heeft bereikt, heeft ze nog ambities! “Mijn ambitie is om De Beautycoach uit te laten groeien en een samenwerking aan te gaan met een andere kundige schoonheidsspecialiste om de krachten te bundelen en ons als vrouwelijke ondernemers te versterken. Mijn lat ligt hoog maar ik geloof dat wanneer je iets wilt, je daar absoluut ook kan komen en niet anders meer wilt dan met veel resultaat, plezier en succes je werk als schoonheidsspecialiste doen. Mijn salon biedt ruimte en mogelijkheden om dit aan te bieden en ik wil mijn kennis, ervaring en succes graag delen!” Verder laat de ambitieuze schoonheidsspecialiste weten dat ze nog elke dag blij is dat ze dit vak mag uitoefen en er zoveel plezier, voldoening en groei uithaalt. Het persoonlijke contact, de mooie gesprekken met haar cliënten en de resultaten zorgen hiervoor. Als ondernemer wordt ze dagelijks gestimuleerd haar grenzen te verleggen en zichzelf te blijven ontwikkelen. “Het is een mooi vak waar je al je passie in kwijt kunt. Cliënten worden blij van de resultaten en huidklachten verminderen is zo dankbaar!, sluit Kuno het gesprek af.

 

Kuno Breen, De Beautycoach, www.debeautycoach.nl