Tekst:

Nienke Vijver


Voeding en beweging

Preventieve zorg en wellness steeds vaker hand in hand

Voorkomen is beter dan genezen. Een waarheid als een koe en dit spreekwoord wordt steeds meer praktisch toegepast in de zorg. Zorgverleners en zorgverzekeraars bijvoorbeeld leggen  met toenemende mate de nadruk op preventie. Ook consumenten zelf nemen steeds meer verantwoordelijkheid ten aanzien van hun eigen gezondheid. Ze denken goed na over voeding en beweging, alcoholgebruik en (on)gezonde gewoontes, kortom over hun levensstijl. Daarmee is een verschuiving gaande van de curatieve zorg (behandelen en genezen) naar de preventieve zorg (voorkomen). Maar wat heeft preventieve zorg met de schoonheidsbranche te maken? De redactie van Beauty Wellness Magazine zocht het voor je uit.

 

Om de kosten in de zorgsector terug te dringen, wordt steeds meer aandacht besteed aan preventieve zorg. Preventieve zorg is erop gericht om ziekten te voorkomen of om ziektekosten bij bijvoorbeeld chronische patiënten laag te houden. Vanuit de Rijksoverheid wordt dit al jaren gestimuleerd. Bijvoorbeeld door de maatschappelijke programma’s ‘Alles is gezondheid’ en ‘Health deals’. Hierbij zoekt het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn & Sport (VWS) de samenwerking met verschillende partijen waaronder maatschappelijke partners, gemeenten, en het bedrijfsleven.

 

Ook zijn er preventieve programma’s opgesteld voor scholen, buurten en wijken en kunnen bedrijven samen met hun medewerkers aan de slag om het ziekteverzuim terug te dringen. Al deze preventieve programma’s maken deel uit het van Nationaal Programma Preventie. Het Nationaal Programma Preventie is gestart in 2014 en heeft als doel een vermindering van de groei van het aantal mensen met een chronische ziekte (zoals bijvoorbeeld diabetes). Daarnaast moet het programma ook de grote gezondheidsverschillen tussen hoog en laag opgeleiden verkleinen. De focus van het programma ligt op minder alcohol, minder roken, minder depressie, minder diabetes, minder overgewicht en meer bewegen.

 

Preventieve wellness

De wellnessbranche kan haar steentje bijdragen aan gezondheidspreventie. Bijvoorbeeld door het geven van voedings- en leefstijladviezen of wellness-behandelingen die het algemeen welbevinden van de consument vergroten. In 2010 al werd een onderzoek gestart naar kansen voor zogeheten preventieve wellness in Nederland. Onder preventieve wellness worden leefstijlprogramma’s gericht op het gezond blijven in wellnesscentra verstaan. Dit concept kan uitstekend aansluiten bij de preventie-gedachte van de zorg: voorkomen dat mensen ziek worden. Of voorkomen dat zij curatieve -en dus dure - zorg nodig hebben of op z’n minst ervoor zorgen dat patiënten minder zorg nodig hebben.

 

Een consortium van Nederlandse wellness-bedrijven ging samen met onder meer Hogeschool InHolland op onderzoek uit. De vraagstelling van het onderzoek luidde: ‘In hoeverre kunnen kennis, ervaringen en preventieve wellness-concepten uit wellness-gidslanden op innovatieve wijze worden toegepast in Nederlandse wellness-centra?’ Onder de wellness-gidslanden in het onderzoek werden Duitsland en Oostenrijk verstaan.

 

Het is ook in andere landen, zowel binnen als buiten Europa, al heel gebruikelijk dat zorg en wellness samenwerken of op één plek worden aangeboden. Denk bijvoorbeeld aan de kuuroorden van vroeger in de Alpenlanden, waarbij verzekeraars een week berglucht snuiven zonder meer vergoedden. Omdat ook in het buitenland steeds meer wordt bezuinigd op zorgkosten, moesten veel kuuroorden hun concepten aanpassen om nieuwe markten aan te boren. Voorheen bestonden er speciale ‘medische spa’s’ en waren er wellness-centra die zich uitsluitend op leisure richtten. Tegenwoordig is die scheidslijn steeds dunner en neemt het aantal wellness-centra in het buitenland dat zich richt op welbevinden (zorg of preventieve zorg in combinatie met ontspannen) hand over hand toe.

 

Nieuwe wellness-concepten

Verschillende trendspotters verwachten dat in Nederland ook steeds meer van dit soort nieuwe wellness-concepten zullen gaan ontstaan. Wellness in combinatie met eerstelijns- of nuldelijnszorg (dat wat de patiënt zelf kan doen of zorg die bijvoorbeeld door familieleden of mantelzorgers wordt uitgevoerd) of wellness als preventie bijvoorbeeld. Nu de zorg alsmaar duurder wordt en vele soorten zorgbehandelingen niet zomaar meer in de standaard zorgverzekeringspakketten zitten, gaan consumenten steeds kritischer kijken naar wat zij nodig hebben en waar zij zich goed bij voelen.

 

Het is in veel landen heel gebruikelijk dat wellness-centra volgens een holistisch concept werken: niet alleen wordt gekeken naar ontspanning, maar ook naar inspanning, voeding en overige gewoonten. Kortom: de gehele levensstijl van de consument wordt tegen het licht gehouden. Het aanbod van de wellness-onderneming richt zich dan ook op dat totaalpakket. Niet zelden bieden centra zowel fitness als bijvoorbeeld accupunctuur aan. Voedingsadvies én voetreflextherapie, sauna’s én personal trainers, mindfullness-trainingen, yoga én advies hoe te stoppen met roken.

 

Markt voor preventieve wellness

De onderzoekers van InHolland vermoeden dat er ook in Nederland markt is voor preventieve wellness. Wel doen zij een aantal aanbevelingen aan de branche, zoals vergroten van de vakkennis op gezondheidsgebied en vergroten en uitbreiden van expertise. Daarnaast is het belangrijk goed inzicht te hebben in welke doelgroep je wilt bereiken en wat de wensen zijn van deze doelgroep. Zijn zij op zoek naar vernieuwende concepten? Of richt je je meer op een behoudende doelgroep? Een belangrijk verschil waar je dan ook het concept op moet aanpassen.

 

De ‘one-stop-shop’-gedachte komt steeds meer op, ook in de beauty- en wellnessbranche. Consumenten willen niet meer naar verschillende centra, zij willen alles-in-één. Je ziet het al steeds meer bij sportscholen: zij bieden een sauna aan voor leden om gebruik van te maken ná het sporten. Maar dit kan gerust gecombineerd worden: de sauna zou ook op andere tijdstippen te benaderen moeten zijn. En misschien heeft de fanatieke sporter ook wel behoefte aan persoonlijk advies? Want alleen sporten zet geen zoden aan de dijk als je daarnaast ongezonde gewoonten hebt zoals ongezond eten of overmatig alcoholgebruik.

 

Tijd dus voor ondernemers om ook buiten de gebaande paden te gaan denken. Waarom zou je je beperken tot alleen wellness als er nog zoveel meer te bieden is? En heb je de expertise niet zelf in huis of wil je geen one-stop-shop worden of heb je de financiële mogelijkheden niet om jouw bedrijf om te vormen? Denk dan eens aan samenwerkingsverbanden. Want ook de fitnessinstructeur wil wellicht niet meteen een sauna in zijn sportcentrum. Maar hij is misschien wel bereid om een paar uren per week bewegingsadvies op maat komen te geven in jouw wellness-centrum. En jouw klanten willen wellicht best eens een keertje onder zijn leiding komen sporten. Mogelijkheden te over als je tenminste bereid bent eens een ander concept uit te proberen. Wie durft?

Maak jouw eigen website met JouwWeb