Tekst:

Janneke Brouwer en Henrike Serlier, BS Trainingen, www.bstrainingen.nl

 


Bedrijfsvoering

Ik ben ziek, en wat nu?

De maanden januari en februari zijn berucht. Veel mensen voelen zich moe, hebben bijna nergens zin in en na een lange nachtrust voelen ze zich nog steeds niet uitgerust. Weinig zon en wisselvallig weer zorgen er voor dat de verkoudheid en griep zijn slachtoffers eist. Maar wat doe je als je zelf ziek wordt? Of nog erger, een ongeluk krijgt en geruime tijd arbeidsongeschikt raakt?

 

In deze rubriek zetten Janneke Brouwer en Henrike Serlier van BS Trainingen de spotlight op ondernemingszaken die naar boven komen tijdens het geven van trainingen en discussies op social media. De abstracte bedrijfskennis belicht vanuit een creatieve denkwijze, gepeperd met jarenlange ondernemerservaring, ondersteunt door onderzoek en doorspekt met buiten de lijntjes denken.

 

Waarom mag je niet ziek zijn?

Als rasechte ondernemer ga jij natuurlijk door tot het denkbeeldige ‘gaatje’. De paracetamol, multivitaminen en vitamine C verkoop bereikt, door jou als grootgebruiker, zijn top. Je hebt geen tijd om ziek te zijn, want geen werk leveren is geen inkomen. Daarnaast heb je ook nog een grote verantwoordelijkheid naar je klanten en een overvolle agenda. Het gevolg: na vier weken ben je nog steeds aan het hoesten en de helft van je klantenbestand is, dankzij jou, toebedeeld met hetzelfde virus. Het grote verschil is alleen dat de klant wel in zijn of haar bed duikt en na een week weer hersteld is.

 

Waarom mag of kun je als ondernemer niet ziek zijn? Zorg dragen voor je lichaam als het aangeeft ’nu is het genoeg’ is toch prioriteit en waarom ’moet’ je van jezelf altijd maar door gaan? Wat als (en laten we hopen dat dit niet gebeurt) je plotseling zo ziek wordt dat een acute operatie noodzakelijk is. Of erger nog, je een ongeluk krijgt en geruime tijd arbeidsongeschikt raakt. Na een heftige griepperiode aan het eind van 2016, zijn Henrike en Janneke zich eens flink gaan verdiepen in het fenomeen ‘ziek zijn’ bij ondernemers. Wat heb je nodig om evengoed je schoonheidssalon te runnen waarbij je het risico van ziek zijn hebt ingecalculeerd?

 

Toe te passen maatregelen

Verander de ‘moet’ cultuur binnen je bedrijf. Als het puntje bij paaltje komt moet er helemaal niets. Boekingen kunnen worden verzet, locaties worden afgezegd en het evenement verplaatst of gaat zonder jou ook gewoon door. Zorg voor een geïntegreerd communicatiesysteem met je klanten. Denk hierbij aan een nieuwsbrief, een WhatsApp-groep of een (besloten) groep op Facebook. Mocht je in een ziekte situatie terecht komen, dan kun je via deze bestaande communicatievorm je klanten informeren en op de hoogte houden van de ontwikkelingen. Daardoor zul je zien dat de klant veel begripvoller is dan je misschien wel zou denken.

 

Maak daarnaast een map met protocollen voor iedere belangrijke handeling die je uitvoert binnen je salon. Beschrijf daarin wat je doet, hoe en wanneer je het doet, waar men bepaalde items kan vinden, wat nodig is enzovoort. Beschrijf je werkzaamheden tot in de kleinste details. Zo kan wie dan ook het rechtstreeks vanuit die map uitvoeren. Wat voor jou heel vanzelfsprekend is, is voor een ander totaal nieuw. Denk bijvoorbeeld aan het opstarten en sluiten van de pin of kassa, bestellingen doen en adressen van leveranciers voor bepaalde producten. Of bijvoorbeeld je website aanpassen en updaten, nieuwsbrieven schrijven, rekeningen betalen of boekhoudkundige en belastingtaken. Maar ook het openen en sluiten van je bedrijf, sleutels en codes zijn belangrijk om te noemen. Zorg ook voor een vindbaar klantenbestand met alle relevante contactinformatie. Benoem klanten in je agenda met de volledige naam (jij weet wie ‘Marietje V’ is, maar een ander mogelijk niet).

 

Back-up regelen

Schakel een persoon vanuit je directe omgeving in als back-up in geval van ziekte of nood (partner, vriend, kennis of familie). Deze persoon weet waar de agenda, de map met protocollen en het klantenbestand is, en kan je klanten zo nodig afbellen of doorplannen en de telefoon opnemen. Je kunt er ook voor kiezen om een bedrijf dit voor je te laten doen, denk aan een automatische antwoordservice. Tegenwoordig kun je ook een virtueel assistent inhuren om je e-mail berichten en nieuwsbrieven te verzenden. Zo gaat alles gewoon door, ook als je ziek bent. Bedenk verder een product dat je online kunt verkopen. Iets waar je een keer werk voor hebt geleverd en vervolgens ongelimiteerd door kunt verkopen. Dit noemen we passief inkomen. Zo komt er tijdens een ziekteperiode toch geld binnen. Sluit je aan bij collega ondernemers die binnen dezelfde branche werken en vorm een back-up groep waarbij je met elkaar afspreekt voor elkaar in te vallen in geval van ziekte. Dit kan natuurlijk ook tijdens de vakantieperiode of tijdens een zwangerschapsperiode.

 

Werknemer versus ondernemer

Als je werknemer bent is alles perfect via je werkgever geregeld. Ben je ziek, dan krijg je alle ondersteuning omdat daarvoor premies worden afgedragen via je salaris. Als ondernemer is dat een ander verhaal. Je bent zelf verantwoordelijk (sinds 2004, daarvoor werd het via de belasting geïncasseerd ) voor het maken van een spaarpot ziekteverzuim, arbeidsongeschiktheid en pensioen. Er zijn inmiddels gesprekken gaande in de Tweede Kamer over een verplichtstelling om deze risico’s te verzekeren.

Maak jouw eigen website met JouwWeb